Klinická logopedie

Italian Trulli

Poruchy řečového vývoje u dětí

Diagnostika a terapie nesprávné artikulace a fonologických vývojových deficitů, vývojových poruch jazyka (opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie), poruch plynulosti řeči, poruch hlasu, symptomatických poruch řeči a dalších.

Italian Trulli

Poruchy komunikace u dospělých

Diagnostika a terapie poruch artikulace, získaných poruch řeči např. po mozkové příhodě nebo úrazu (afázie, dysartrie), poruch polykání, poruch hlasu (vč. terapie pro hlasové profesionály), kognitivně-komunikačního deficitu (neurodegenerativní onemocnění), poruch plynulosti řeči a další.

Naše služby

Diagnostika

V rámci komplexní diagnostiky využíváme standardizované i klinické metody vyšetření. Součástí diagnostiky je návrh terapeutického plánu na míru Vašim potřebám, případně doporučení dalších odborných vyšetření v rámci diferenciální diagnostiky.

Terapie a prevence poruch komunikace

Provedeme Vás cestou k dosažení společně stanovených cílů. Při terapii využíváme kombinaci různých odborných postupů, technik a pomůcek tak, aby terapie byla co nejefektivnější a plně respektovala individualitu a potřeby klienta. Terapie jsou vedeny v přátelském a pozitivním duchu v moderně vybaveném a příjemném prostředí kliniky.

Skupinová setkání pro dospělé klienty

Skupinová setkání pro dospělé klienty (po cévní mozkové příhodě, úrazu hlavy nebo s neurodegenerativním onemocněním,...). V rámci skupiny se budeme věnovat rozvoji oslabených komunikačních schopností, cvičení paměti a dalších kognitivních funkcí.

Rozvoj jazykových schopností podle D.B.Elkonina

Tato metoda je vhodná pro děti v předškolním věku, které potřebují podporu v rozvoji jazykových dovedností a fonematického uvědomování (opožděný vývoj řeči, děti s odkladem povinné školní docházky, vývojové poruchy řeči). Metoda pomáhá k vytvoření budoucích základů čtení a psaní.

Program KuPOZ

Program je určen dětem s potížemi v oblasti pozornosti, pomalejším psychomotorickým tempem, logopedickými obtížemi aj. Těžiště programu spočívá v domácí práci, kdy společně pracuje rodič s dítětem pod vedením odborníka.

Co s sebou přinést na první návštěvu logopedie?

Italian Trulli

Vždy mějte u sebe kartičku zdravotní pojišťovny, porodopis (u dětských pacientů).

Italian Trulli

V případě vyšetření hrazeného pojišťovnou nezapomeňte doporučení od lékaře (poukaz na vyšetření typ K).

Italian Trulli

Případně zprávy z předchozích odborných vyšetření (např. od neurologa, psychologa, z ORL či foniatrie, z pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra apod.).

Ceník služeb

POJIŠŤOVNA SAMOPLÁTCE
Vstupní vyšetření - úvodní rozhovor, diagnostika, zhodnocení stavu, konzultace s klientem, individuální plán terapie (60 min.) 1490 Kč
Individuální terapie (30 min.) 590 Kč
Individuální terapie (45 min.) 890 Kč
Individuální terapie (60 min.) 1090 Kč
Skupinový trénink - min. 3 osoby (60 min.) 490 Kč
Logopedické vyšetření ke studiu na SŠ, VŠ (30 min) 590 Kč
Vystavení logopedické zprávy 490 Kč
Cílené vyšetření 350 - 490 Kč
(dle náročnosti)
Online konzultace (30 min) 590 Kč
Rozvoj jazykových schopností podle D.B.Elkonina - individuální terapie (30 - 60 min.) 590 - 1490 Kč
(dle náročnosti)
Rozvoj jazykových schopností podle D.B.Elkonina - skupinová terapie - min. 3 osoby (30 - 60 min.) 390 - 890 Kč
(dle náročnosti)
Program KuPOZ (15 lekcí) 8 090 Kč
(539 Kč/1 lekce)
Objednat

Máte dotaz ?

Klinická logopedie je vědní obor, který zkoumá narušení komunikační schopnosti u člověka z hlediska jeho příčin, projevů, důsledků, možností diagnostiky, terapie, prevence i prognózy, je aplikovaná směrem do medicinské oblasti. Osciluje mezi medicínou (foniatrie, ORL, neurologie, psychiatrie, rehabilitační lékařství), psychologií, speciální pedagogikou a lingvistikou (fonetika, fonologie, sémantika, sémiotika a další). Klinickou logopedii Je třeba striktně odlišit od různých logopedických kroužků, logopedické prevence, poradenství v rozvoji komunikace apod. Klinický logoped nese plnou právní zodpovědnost za veškerou činnost spojenou s vykonáváním praxe, tj. za stanovení diagnózy, užití terapie a také za to, že v případě potřeby iniciuje další vyšetření u specialistů - ORL či foniatra, neurologa, psychiatra, klinického psychologa, rehabilitačního lékaře a jiné. Klinický logoped spolupracuje s ergoterapeutem, fyzioterapeutem, ortodontistou, gerontologem.

Narušenou komunikační schopnost můžeme rozdělit do základních kategorií: vývojová nemluvnost, získaná orgánová nemluvnost, získaná psychogenní nemluvnost, narušení zvuku řeči, narušení plynulosti (fluence) řeči, narušení článkování řeči, narušení grafické stránky řeči, symptomatické poruchy řeči, poruchy hlasu.

Obecně se dá říci, že tehdy, jsou-li rodiče nejistí, zda vývoj řeči probíhá bez poruch. Jednorázové vyšetření stanoví stupeň vývoje řeči a možné trendy v další výchově a může být i jediné, pokud je vše v pořádku. Zahájení péče u jednotlivých poruch je individuální – pokud dítě nezačíná včas mluvit, je na místě se poradit už před třetím rokem. U koktavosti v předškolním věku je konzultace zapotřebí většinou nejdéle po měsíci, pokud porucha nemizí spontánně. Pokud je řeč obtížně srozumitelná může jít i o vývojovou dysfázii a je nutná diferenciální diagnóza. Zpočátku jde ale vždy o podporu a rozvoj základních smyslových schopností a obratnosti a také o hledání příčiny odlišností ve vývoji. Pokud lze předpokládat poruchu řeči kvůli onemocnění nebo vadě (např. rozštěpy, poruchy sluchu), zahajuje se logopedické péče většinou ihned po zjištění vady, paralelně s péčí lékařskou. V prvních fázích jde o sledování vývoje a poradenství pro rodiče, postupně podle okolností přibývají i prvky terapie. U jiných poruch, jako je ADHD, autismus a jiné, se pracuje podle potřeby, většinou v týmu dalších odborníků.

Interval mezi návštěvami je individuální – od denní docházky při komplexní léčbě koktavosti po několik měsíců při kontrolách po ukončené léčby. Běžný je i týdenní intenzivní nácvik například u dysfatického předškoláka. Nejčastější jsou návštěvy jednou za 3 týdny až měsíc, a to většinou u poruch výslovnosti, pokud se péče zahájí včas. U velmi malých dětí nejsou výjimkou ani delší intervaly. Častost návštěv je plně v kompetenci logopeda, který je individuálně upravuje podle momentální situace a potřeby.

Vady řeči lze měnit v podstatě v každém věku, pokud má dospělý zájem a je ochoten pracovat podle pokynů. Úspěšnost závisí na typu poruchy, vytrvalosti klienta i na zvolených postupech. Práce se poněkud liší od postupů u dětí – v motivaci, v používaném slovním materiálu nebo pomůckách, ale zejména v míře vysvětlení účelu jednotlivých cvičení. Většinou lze dosáhnout minimálně zlepšení stavu, jen výjimečně se nedá situace změnit.