
Ergohrátky v mateřské škole: Hravá cesta k rozvoji dovedností dětí
25. března 2025
Mateřská škola v Letňanech se stala dějištěm jedinečného setkání malých dětí s ergoterapií. Akce s názvem "Ergohrátky" přinesla dětem příležitost objevovat nové aktivity, které podporují jejich přirozený vývoj, motoriku a smyslové vnímání. Pod vedením ergoterapeutky Mgr. Natálie Ťoupalové z Ponseti Clinic měly děti možnost zapojit se do různých her a cvičení, která jsou nejen zábavná, ale také přínosná pro jejich každodenní soběstačnost. Díky podobným akcím se zábavnou formou přibližuje důležitost podpory správného vývoje dětí, což má pozitivní vliv na jejich každodenní život i budoucí školní úspěchy.
Co všechno si děti při ergoterapii vyzkoušely?
Program byl navržen tak, aby děti hravou formou rozvíjely jemnou i hrubou motoriku, koordinaci pohybů, vnímání doteků či zvuků. Cvičení zahrnovala například senzorické úkoly, při kterých děti hledaly poslepu předměty v pytlíku, nebo pohybové hry zaměřené na rovnováhu a koordinaci. Důraz byl kladen na to, aby všechny aktivity probíhaly nenásilně skrze hru a vlastní prožitek. Je důležité zmínit, že ergoterapie ve školkách může probíhat jak skupinovou formou, jako v případě Ergohrátek, nebo individuální – kdy se u pracuje ve dvojici terapeut a dítě.
Na aktivity děti reagovaly velmi pozitivně. „Byly nadšené! Aktivity je vtáhly a ani si neuvědomovaly, že vlastně ‚cvičí‘,“ sdělila ergoterapeutka Ťoupalová, která program vedla. Největší úspěch měly pohybové hry a senzorické aktivity, například hádání předmětů podle hmatu. „Bylo zajímavé sledovat rozdíly mezi dětmi – některé se hned pustily do akce, jiné potřebovaly vše nejdříve prozkoumat. Každé dítě si ale nakonec našlo něco, co ho bavilo,“ dodala.
Jaký význam má ergoterapie pro děti?
Pro děti se specifickými potřebami, například s poruchami motoriky, problémy v grafomotorice, soustředění nebo obtížemi se zpracováním smyslových vjemů, je ergoterapie obzvlášť nápomocná. Díky cíleným cvičením se mohou zlepšit i v oblastech, které jim dříve dělaly problémy, a získat větší jistotu v pohybu i běžném fungování. „Nicméně ergoterapie může být užitečná i pro děti bez specifických problémů. Pomáhá jim například lépe vnímat své tělo, rozvíjet koordinaci nebo získat větší jistotu v pohybu,“ vysvětluje ergoterapeutka Ponseti Clinic.
Ergoterapie se zaměřuje na zlepšení motoriky, koordinace, smyslového vnímání a soběstačnosti. Aktivity jsou navrženy tak, aby děti postupně dokázaly lépe zvládat každodenní úkoly, jako je správný úchop tužky, zapínání knoflíků nebo soustředění na danou činnost.
Jak mohou pomoci rodiče nebo pedagogové?
Velkou roli během Ergohrátek sehrávali i pedagogové, kteří se aktivně zapojili do aktivit, což děti motivovalo. Některé techniky lze navíc snadno začlenit do běžné výuky – například pohybové hry na rozehřátí před učením nebo jednoduchá cvičení na rozvoj jemné motoriky. Pedagogové tak mohou v ergoterapeutických cvičeních pokračovat i během běžné výuky. “Následná pravidelná návštěva ergoterapeuta je ideální jednou za měsíc nebo každé dva měsíce, aby se děti mohly postupně zlepšovat a učitelé získali inspiraci na další aktivity. Ale i každodenní drobné cvičení, jako je procvičování prstíků nebo chůze po nerovném povrchu, udělá velký rozdíl,“ vysvětluje ergoterapeutka.
Ergoterapeuti dávají doporučení na aktivity, které mohou děti provádět doma a dále tak rozvíjet své dovednosti, také rodičům. Rodiče, kteří si nejsou jisti, zda jejich dítě potřebuje ergoterapii, by měli sledovat některé signály. Sem patří například obtíže s jemnou motorikou (např. špatný úchop pastelky nebo nezvládnutí zapínání knoflíků), neobratnost v pohybu, problémy se soustředěním nebo přecitlivělost na určité doteky či zvuky. „Někdy stačí jen pár tipů a cviků a hned je znát rozdíl. Pokud ale problémy přetrvávají, je vhodné obrátit se na odborníka,“ doporučuje Mgr. Ťoupalová z Ponseti Clinic.
Jsme Ponseti Clinic.
Dáváme sílu se zvednout.